HSEQ Manager till Rodoverken AB i Kungälv

HSEQ Manager

Till vår uppdragsgivare, Rodoverken, som ingår i Granitor-koncernen (fd Midroc), söker vi nu en erfaren, kunnig och trygg HSEQ Manager som ska ansvara, driva och samordna det gemensamma arbetet inom hälsa, säkerhet, miljö och kvalitet. Rollen innebär aktiv medverkan i ledningsgruppen med ansvar för att bidra till hållbara affärer samt säkerställa att verksamheten bedrivs i enlighet med Sveriges och EUs lagstiftning samt företagets riktlinjer. Tjänsten kan tillträdas omgående och är en tillsvidareanställning med placering i Kungälv.

Huvudsakliga ansvarsområden som Manager-HSEQ:

Befattningen innebär ansvar för att driva och samordna det gemensamma HSEQ- arbetet inom Rodoverken som består av två tillverkande företag med kontor i Sverige och i Polen.
I samverkan med chefer och medarbetare kommer du att driva utveckling, uppdatering och uppföljning av verksamhetens processer och ledningssystem inom HSEQ för att bidra till hållbara affärer. Förutom aktiv medverkan i och stöd till ledningsgruppen kommer du arbeta operativt, ute i produktionen, som förebyggande och avhjälpande stöd i den operativa verksamheten. Det kan vara allt ifrån utbildningsinsatser, införa olika metodiker till att genomföra praktiskt arbete och kontroll ”hands On”.

Som HSEQ-Manager är det viktigt att skapa engagemang och rätt företagskultur för det löpande HSEQ-arbetet. Du rapporter direkt till VD och i dagsläget ingår inget personalansvar.  Bland dina ansvarsområden kan nämnas:

  • Samordna det systematiska arbetsmiljöarbetet (SAM) och vara ansvarig för att driva arbetsmiljökommittén.
  • Vara kontaktperson mot myndigheter och bolagens representant inom hållbarhetsarbete och i övrigt agera stöd i HSEQ-frågor inklusive brandfrågor.
  • Säkerställa att certifieringar och certifikat bibehålls enligt beslutade standarder inom hälsa, miljö och säkerhet.
  • Ansvara för initiering, genomförande, analys och uppföljning av miljökartläggningar och interna revisioner inom HSEQ och att detta arbete säkerställer att processer efterföljs och leder till ständig förbättring.
  • Verkar aktivt för att HSEQ-arbetet bedrivs i enlighet med landets lagar och förordningar samt se till att utredningar av incidenter och olyckor sker enligt fastställda rutiner och lagar.
  • Ansvar för att tillgodose projektorganisationens behov av HSEQ-resurser och bistå vid leverantörsbedömningar, anbudsprocesser och olika kundaktiviteter.

Dina egenskaper:

En framgångsrik HSEQ Manager är en drivande, trygg och resultatinriktad diplomat som med sin erfarenhet, kompetens och kommunikativa förmåga kan få medarbetare, leverantörer och kunder att förstå värdet av att själva aktivt arbeta för att förbättra hälsa, säkerhet, miljö och kvalitet på sin arbetsplats.

  • Som person är du strukturerad, stödjande och väldigt enkel att samarbeta med.
  • Du är praktiskt lagd, orädd och van att få HSEQ-rutiner på plats på arbetsplatserna.
  • Du är en prestigelös pedagogisk ledare som kan inspirera och skapa engagemang för dina ansvarsområden.
  • Du har integritet och kan tydligt förmedla vad som är viktigt för dig och för företaget.
  • Du är noggrann och systematisk i ditt arbetssätt och du är van att arbeta självständigt och kan leda andra i projekt.
  • Du är nyfiken och vill vara påläst för att snabbt lära dig verksamhetens innehåll, dess ledningsplattform och alla HSEQ-processer som ett rinnande vatten.
  • Som person är du socialt begåvad, har hjärtat på rätt ställe och tycker det är viktigt att ha roligt på arbetet.

Dina kvalifikationer:

  • Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning och mycket god dokumenterad kompetens inom HSEQ och relevanta standarder.
  • Du bör ha arbetat inom HSEQ-området ett flertal år och ha gedigen erfarenhet av processarbete och förbättringsarbete. Meriterande är om du har arbetat i en projektstyrd organisation i en internationell miljö och i en processtyrd industri där du kan uppvisa goda referenser och bra resultat.
  • God kunskap och erfarenhet av kontraktshantering.
  • Du ska ha mycket god förmåga att agera både strategiskt och operativt, samt förmåga att utveckla och förvalta verksamhetssystem.
  • Mycket goda kunskaper i Microsoft Office (Word, Excel, Powerpoint)
  • Mycket goda kunskaper i svenska och engelska såväl muntligt som skriftligt

Vad kan Rodoverken erbjuda dig?

Du kommer till en företagsgrupp som är i ett tillväxtskede och som strävar efter att utveckla sin projektförmåga och sitt unika värdeerbjudande. Kulturen präglas av hög servicenivå, entreprenörskap och lojala medarbetare som trivs med sitt arbete. Du har stor möjlighet att påverka din roll och de högre befattningarna tillsätts med fördel genom internrekrytering.

Du kommer till stimulerande internationellt arbetsklimat där du erbjuds ett spännande och ansvarfullt arbete. Du får en gedigen introduktion och kommer att arbeta i en trevlig och modern arbetsmiljö med kunniga ledare och medarbetare. Tjänsten är en tillsvidareanställning med placering i Kungälv. Du kommer ingå i ledningsgruppen och tjänsten innehåller en del operativa uppgifter på olika produktionsplatser vilket innebär en del nationella och internationella tjänsteresor. Körkort är ett krav och marknadsmässiga lönevillkor med personalförmåner ingår.

Om Rodoverken – En del av Granitor-koncernen

Rodoverken är specialiserade på konstruktion, tillverkning och montering av skräddarsydda industrianläggningar med fokus påhållbara energilagringslösningar såsom tankar och ackumulatorer. Rodoverken har sin bas i Sverige och ett systerföretag i Polen. Verksamheten är internationell och med unika arbetsmetoder och samarbeten utförs projekten över stora delar av Europa. Rodoverken är i ett tillväxtskede och har idag ca 90 medarbetare. Läs mer på www.granitor.se/rodoverken

Om Granitor-koncernen:

Rodoverken med systerföretag ingår i Rodoverken Group som i sin tur ingår i Granitor-koncernen som är en heltäckande koncern inom affärsområdena Entreprenad, konsult & Service, Fastighetsutveckling & förvaltning samt tillväxtinvesteringar i utvecklingsbolag. Företagsgruppens mål som strategisk partner är att stärka kundens konkurrenskraft och leverera nytänkande och hållbara lösningar som bidrar till en bättre framtid för alla. Koncernen har ca 4 400 medarbetare i 16 rörelsedrivande bolag som tillsammans omsätter ca 9 miljarder kronor (2021). Läs mer på www.granitor.se

 

Ansökan

Ansök snarast!
Vi arbetar med löpande antagning. Önskas ytterligare information om tjänsten är du välkommen att ta kontakt med rekryteringskonsult Anette Norling på Vega HR AB, telefon 031-701 77 10 eller mobil 0706-28 66 60. Det går också bra att maila till anette.norling@vegahr.se

Anställningstyp
Full-time
Startdatum för tjänst
Omgående efter överenskommelse hösten 2022
Plats
Göteborg, Sverige
Sista ansökningsdatum
september 25, 2022
Close modal window

Position: HSEQ Manager

Tack för din ansökan! Vi kommer kontakta dig om du går vidare i rekryteringsprocessen.

OBS! Vill du justera eller komplettera din ansökan vänligen sök tjänsten på nytt.